5. Ćwilin

Nazwa góry: Ćwilin

Miejscowość: Jurków

Dopuszczalny kierunek wiatru: S-E

Deniwelacja: 
350 m n.p.m
Współrzędne: 
49°41'16.7"N 20°11'28.7"E
Kierunek zalecany: 
SE
Kierunek możliwy: 
S - E

Szybkie informacje:
Kierunki wiatru:
Zalecany: SE
Możliwy: SE-SE

Lokalizacja startowiska:
49°41'17.3"N 20°11'29.1"E
https://maps.app.goo.gl/bGVt4meWiu3NSw7j9

Lokalizacja lądowiska:
49°40'04.1"N 20°12'02.7"E
https://www.youtube.com/watch?v=A5OmutxhemM 

Odległość z lądowiska na startowisko:
2,8 km
40-50 minut

Gdzie zaparkować samochód:
49°40'03.8"N 20°12'09.5"E
https://maps.app.goo.gl/a16iQdvu6TF5ae727

I. Dotarcie na miejsce
Do Ćwilina z Krakowa jedziemy przez Mszaną, kierujemy się podobnie jak do Podobina. Na rondzie za Mszaną Dolną kierujemy się w stronę Mszany Górnej gdzie skręcamy w stronę Łostówki/Wilczyc. Stajemy na parkingu nazwanym na mapach  „Droga Różańcowa na Ćwilin”
https://maps.app.goo.gl/nghkvKZLFSnytnEWA
Tutaj można zaparkować i z tego miejsca ruszamy na szczyt. Idziemy szlakiem, ale niedaleko szczytu skręcamy w prawo idąc prosto pod górę, kamienistą drogą. Wtedy po prawej stronie od szlaku zobaczymy startowisko tuż przy dużej polanie widokowej. Gdybyśmy jednak przegapili ten skręt (o co nie jest trudno) to dojedziemy do samego szczytu Ćwilina trochę na około. Wtedy należy przejść koło ołtarza i dojść do oznaczonego szczytu i zejść po polanie do startowiska około 100 m n a południe. Podejście trwa ok. 40-50 min.
Współrzędne startowiska 49.687694, 20.191259

Trasa na startowisko z lądowiska w portalu Mapy.cz 
https://pl.mapy.cz/s/felufufumu

https://maps.app.goo.gl/S1Dk5NmXPU1GzCEY9

II. Start
Startowisko na Ćwilinie nie jest startowiskiem w znaczeniu prawnym tego słowa. Jest tylko miejscem nadającym się do wykonania startu nożnego przy użyciu paralotni lub lotni.
Teren startowiska jest terenem prywatnym. Niedozwolona jest jakakolwiek ingerencja w jego stan! Startowisko to duża polana z małym pagórkiem gdzie jest umieszczony wskaźnik wiatru.
Tutaj startujemy głównie przy kierunkach SE. Starty przy silnym wietrze i maksymalnych odchyłkach tylko dla zaawansowanych pilotów.
Uważajcie tuż po starcie trzeba przejść dosyć odległe drzewa. Przy słabych noszeniach, może to sprawiać trudność, dlatego trzeba mieć czujność.
Nie zostawiajcie śmieci!
Film ze startu z Ćwilina:

https://www.youtube.com/watch?v=A5OmutxhemM 

Nie zostawiajcie śmieci!

III. Lądowanie
Lądowisko pod Ćwilinem nie jest lądowiskiem w znaczeniu prawnym tego słowa. Jest tylko miejscem nadającym się do lądowania przy użyciu paralotni lub lotni.
Lądujemy na łąkach niedaleko parkingu i drogi. Nie są one widoczne ze startowiska. Wiatr w dolinie powinien wiać głównie ze strony wschodniej. Jednak odchyłki i zmienny kierunku w ciągu dnia mogą zaskoczyć. Linie drzew znajdujące się na zboczu, w sąsiedztwie lądowiska, są miejscem odrywania się termiki, więc uwaga na umiarkowaną turbulencję.
Zwracajcie uwagę na drogę, samochody, domy (również te nowo powstałe) oraz wszelkiej maści ogrodzenia.

IV. Zdobycie wysokości
Najłatwiejszą metodą zdobycia wysokości jest wykorzystanie noszenia, które odrywa się z żebra po lewej stronie od startu (strona wschodnia) Ta część zbocza jest wystawiona jest na odchyłkę wschodnią wiatru i tutaj powinny odrywać się kominy. Później południowy stok Ćwilinu powinien dobrze nosić. Pamiętajcie, że lecąc tuż po starcie przez dosyć długi czas nie posiadacie dużej wysokości na gruntem, więc cały czas trzeba być uważnym.
Komin odrywa się w miejscu widocznym na poniższym screenshocie

Patrz na obrazek 2
Źródło: xcontest.org

V. Przelot
Ćwilin nie jest łatwą górą do startu,  ze względu dosyć wypłaszczoną południową nastawę. Jednak gdy słońce dobrze nagrzeje umożliwia zdobycie wysokości i lot w Gorce. Jak warunki będą nam sprzyjać to można zrobić trójkąt Ćwilin-Mogielica-Szczebel-Ćwilin
Przykład przelotu zamkniętego z Ćwilina:

Patrz na obrazek 3
https://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:mgorka/8.3.2025/11:09
 

VI. Zagrożenia / Błędy
- brak wysokości po starcie i problemy z przejściem nad drzewami
- zbyt późny start (po godzinie 12 czy 13 ) przy wzrastającym wietrze/termice i odchyłkach zachodnimi wiatru
- zbyt wysokie podejście do lądowiska – termika i opadający grunt (przelecenie lądowiska)

 

Copyright SPBW. Wszelkie prawa zastrzeżone.