2. Szczebel
Nazwa góry: Szczebel
Miejscowość: Mszana Dolna
Dopuszczalny kierunek wiatru: NE, E
I. Dotarcie na miejsce
Od strony Krakowa kierujemy się na Myślenice, a później w stronę miejscowości Lubień (nie mylić z górą Luboń). Zjeżdżamy zjazdem na Lubień/Mszana Dolna. Następnie kierujemy się na Tęczynek czy Glisne. Parkujemy na przełęczy gdzie rozpoczynają się szlaki na Szczebel i Luboń ( 49°39'58.5"N 20°00'25.1"E )
Najczęściej wszyscy parkują u Pana Staszka, który również zapewnia wyjazd traktorem na samą górę:
https://maps.app.goo.gl/cACXdZQLGyp4hbhu8
Polecam jednak niezbyt długi marsz na rozgrzewkę. Wejście na szczyt to około 3 km.
Innym miejscem na rozpoczęcie przygody ze Szczeblem jest nowe (2025) lądowisko w Kasince Małej:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1IO7vZSMSjW1rwtuYlcbwFsdD0BzMNqk&usp=sharing
Uwaga
Obok lądowiska działa tartak, więc nie możemy blokować ruchu ciężarówek.
Najlepiej: Parkujcie na parkingu przy cmentarzu – to tylko 10 minut spacerem.
Awaryjnie: 3-4 auta zmieszczą się na samym końcu drogi przy rzece, ale pilnujcie, by NIKOGO nie zablokować. Nie wjeżdżamy autami na łąkę!
Z tego miejsca jednym samochodem można podjechać na przełęcz i szlak.
II. Start
Startowisko na Szczeblu nie jest startowiskiem w znaczeniu prawnym tego słowa. Jest tylko miejscem nadającym się do wykonania startu nożnego przy użyciu paralotni lub lotni.
Teren startowiska jest terenem prywatnym wynajmowany przez Stowarzyszenie.
Niedozwolona jest jakakolwiek ingerencja w jego stan bez zgody Zarządu Stowarzyszenia.
Ze względu na duże opłaty za startowisko należy wnieść cegiełkę za start z tego miejsca. Jednodniową lub całoroczną jako wsparcie Stowarzyszenia.
Startowisko nie jest duże i w zasadzie pozwala na rozłożenie jednego skrzydła. Startujemy przy kierunkach od N do NE.
Starty przy silnym wietrze i maksymalnych odchyłkach tylko dla zaawansowanych pilotów. Przy odchyłkach należy uważać po starcie występują turbulencje i duszenia.
Najlepiej wsiadać do uprzęży po przejściu linii lasu.
Nie zostawiajcie śmieci!
III. Lądowanie
Lądowiska pod Szczeblem nie są lądowiskami w znaczeniu prawnym tego słowa. Jest tylko miejscem nadającym się do lądowania przy użyciu paralotni lub lotni. Od października 2025 mamy nowe lądowisko na łące w Kasince Małej. To praktycznie na wprost naszego startowiska! Około 2 km linii prostej.
Teren: Duża równa łąka, zero drutów, super podejście! Leży między drogą 968 a Rabą.
Link do mapy:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1IO7vZSMSjW1rwtuYlcbwFsdD0BzMNqk&usp=sharing
UWAGA NA PARKOWNIE przy lądowisku – czytaj powyżej.
Lądować można również na przełęczy Glisnej od strony zbocza północnego góry Luboń.
Uważajcie na druty energetyczne podchodząc do lądowania na łąkach przy szlaku na Luboń.
IV. Zdobycie wysokości
Najłatwiejszą metodą zdobycia wysokości jest wykorzystanie noszenia, które odrywa wzdłuż zbocza Szczebla. Oczywiście często dobrze nosi na wprost od startowiska. Uważajcie jednak na startujące glajty, jak przelatujecie nisko przed startowiskiem.
Noszenie można znajdować w różnych częściach Szczebla w zależności od odchyłek wiatru. Jeśli chcecie przelecieć na Luboń należy mieć sporo wysokości nad szczyt. Najlepiej 300 metrów. Oczywiście bardziej doświadczenie mogą oblatywać górę niżej. Jednak uważajcie aby nie zapuszczać się nisko na lasami, bo zawietrzna od góry może Was przydusić i będzie ciężko dojść do góry Luboń.
Przy bardzo małej sile wiatru zdarza się, że na zboczu nie ma termiki i dobrym wyjściem jest sprawdzenie przedpola.
V. Przelot
Zbyt wczesny start może być ryzykowny, szczególnie przy słabym wietrze. Im później, tym słońce lepiej operuje na zboczu. Przed odejściem na przelot zróbcie możliwie najwięcej wysokości bo po pierwszym przeskoku bywa ciężko. Szanujcie słabe noszenia zanim dolecicie do czegoś konkretnego.
Mając sporą wysokość nad Szczebel można przelatywać nad Luboń i potem dalej kombinować w zależności od warunków w stronę Rabki czy Babiej Góry.
Przy dobry warunkach można spokojnie dolecieć na Słowację – uwaga na strefę w Jabłonce.
VI. Zagrożenia / Błędy
- zbyt szybkie i niskie odejście z kominem na zawietrzną (przewianie)
- złe rozplanowanie wysokości podczas lotu do lądowiska (lądowanie w niebezpiecznym terenie)
- start przy zbyt dużej odchyłce (turbulencje)
Copyright SPBW. Wszelkie prawa zastrzeżone.
